Archive / Documentation

schwarz-weiß-Foto vom Unterricht am Mozarteum, jemand sitzt am Klavier | © Universität Mozarteum

As a publicly accessible art ARCHIVE space, the University Archive documents current and historical activities of the Mozarteum University and proactively supports teaching, access to the arts, and research.

Kunst-ARCHIV-Raum
+43 676 88122 370
archiv@moz.ac.at

Paris-Lodron-Straße 9
5020 Salzburg

Opening hours
Mon-Fri from 9.00-11.00 a.m

Stocks

The collection focus of the Kunst-ARCHIV-Raum is on the events of the Mozarteum University. In this context, event programs, photos, press reports, posters, folders and other documents on events are primarily collected. Since August 2015, the holdings of the Kunst-ARCHIV-Raum have been successively entered into a digital archive information system. Thus, a comfortable search according to a wide variety of criteria is possible. An alumni database allows former students to be searched by name, subject, teacher or graduation year.

Veranstaltungen

News

Martin Polaschek zu Gast im Archiv | © Christian Schneider

 

 

 

Bildungsminister Martin Polaschek stattete am 19. Jänner auch dem Archiv der Universität Mozarteum einen Kurzbesuch ab.

Archivleiterin Susanne Prucher überreichte dem Rechtshistoriker ein Exemplar des 2021 von ihr herausgegebenen Buches über das Kunsthochschul-Organisationsgesetz, das der damaligen Kunstakademie Mozarteum eine demokratische Struktur verschaffte und sie 1970 zur Kunsthochschule werden ließ.

Trapp Studienblätter

Für einen Dokumentationsfilm wurde einer der Schätze des Universitätsarchivs gezeigt: Der Film Sound of Music rund um die Geschichte der Trapp-Familie zählt zu den erfolgreichsten Filmen aller Zeiten. Nicht so bekannt ist die Tatsache, dass fünf der zehn Kinder der Familie an der Universität Mozarteum Salzburg - damals staatliches Konservatorium - studiert haben. 

Agathe, Maria, Werner, Johanna und Martina erhielten von 1930 bis 1932 Unterricht in den Fächern Klavier, Violine, Laute, Cello, Waldhorn und Chorgesang. Sie waren damals zwischen 9 und 17 Jahre alt. Und auch Maria Kutschera, Georg von Trapps zweite Ehefrau (im Film von Julie Andrews verkörpert) studierte 1924/25 ein Semester Laute.

Unlängst war ein BBC Filmteam im Kunst-ARCHIV-Raum der Universität Mozarteum und filmte die originalen Studienblätter der Trapp Familie für eine Dokumentation über die Kanneh-Mason Familie, die in Großbritannien den Prototyp einer mit Musik erfolgreichen Familie darstellt. 

Archivleiterin Susanne Prucher erzählte anhand der Studienblätter verschiedene interessante Details, wie die Fächer, die Lehrer und auch die Noten in Fleiß, Leistung und Betragen der einzelnen Trapp-Kinder.

Records Management und digitale Archivierung | © Universität Graz / Helmut Lunghammer

Saving our digital cultural heritage

The experts of the Art ARCHIVE Room of the Mozarteum University dealt intensively with the necessities and possibilities of digital archiving at a conference in Graz. This does not begin in the archive, but is based on well-coordinated workflows within an institution (records management).

Accordingly, "Records Management and Digital Archiving - Designing Spaces for Digital Transformation" was the theme of the spring conference of the specialist group of archivists at universities and scientific institutions of the Austrian archives association VÖA, which took place in Graz from 10 to 12 May.

The Kunst-ARCHIV room was able to contribute very well to the discussions on document management systems, file plans, e-mail archiving and digital long-term archiving and also received valuable impulses for future projects.

This year's conference was also marked by international exchange. Experts from England, Germany and Switzerland spoke and discussed with those from Austrian universities, the Austrian State Archives and the International Atomic Energy Agency. Keynote speakers Gianni Penzo Doria from the University of Insubria in Varese and Adrian Brown, Director of the Parliamentary Archives London, reported on their successful digital archiving projects.

News

  • Senat Universität Mozarteum 2010/11 | © Christian Schneider
    1.11.2023

    Exactly 20 years ago, a Senate was elected for the first time at the Mozarteum University. In 1998, the then Mozarteum University became an art university, and the structure of its governing bodies changed. The entire college, which included the heads of all departments (then: departments), became the University College and later the Senate.

    Archive
  • Universitätskollegium mit Rektor Klaus Ager (1999)
    30.8.2023

    A university thrives on committed individuals who, in addition to their artistic, scientific or pedagogical competences, also contribute to organisational processes. Through their participation in committees, they shape the studies at our university, influence the appointments of lecturers, or bear responsibility in the process of electing the rector.

    Archive
  • 5.7.2023
    Second volume of the Historical Aspects 

    Reference work and finding aid: On the occasion of the 10th anniversary of the Mozarteum University Archives, the doors were opened again and, among other things, the second volume of Ilse Tiebert's Historical Aspects was presented. The audience was pleased to see a comprehensive reference work on just about all relevant activities of the Mozarteum University in the context of the book presentation.

    News
  • Musiker mit Kontrabass, neben ihm eine Holzmarionette | © Christian Schneider
    9.3.2023

    The Almanac 2021/22 shows the University Mozarteum's radius of activity, focussing on numerous initiatives for Ukraine aid, the new performance agreement period, the International Summer Academy, a wide range of studies, diverse events, worldwide cooperations and projects, as well as international successes. University members receive a free copy in the Art ARCHIVE room!

    Archive

Publications

Projects

Personal memories of an institution

Under the title "Universität Mozarteum - Erzählte Geschichte" (Mozarteum University - Narrated History), in-depth audio interviews have been conducted with former and current members of the university since 2012. The interest is in the interviewees' personal memories of the Mozarteum, of colleagues, of events, of special events as well as of everyday life, the building situation and more. With this oral history project, the Kunst-ARCHIV-Raum strives to create a body of testimony that provides insight into the living history of the Mozarteum.

The goal is to collect memories, impressions and experiences, and to use personal narratives as sources for the history of the Mozarteum University Salzburg.

All interviews conducted as part of the project Universität Mozarteum - Erzählte Geschichte (Mozarteum University - Narrated History) are archived in the Kunst-ARCHIV-Raum of the Mozarteum University. There, the recordings can be used by researchers as well as an interested public. The interviews are also archived by our cooperation partner MenschenLeben in the Austrian Media Library Vienna.

We would be pleased if you would make yourself available for an interview as part of the project Universität Mozarteum - Erzählte Geschichte! An informal contact meeting will be followed by an interview conducted by a member of our trained team. In the course of this, there is the opportunity to discuss your own memorabilia (photos, etc.).

CONTACT

Susanne Prucher
susanne.pruche@moz.ac.at
+43 676 88122 370

Sind die Wünsche an das Mozarteum damals wie heute gleichgeblieben? Der Kunst-ARCHIV-Raum zeigt in einer Bildergalerie ein Projekt des Departments für Bildende Künste & Gestaltung aus dem Jahr 2006: im Oktober 2006 wurde das neue Hauptgebäude der Universität Mozarteum am Mirabellplatz 1 nach umfangreicher Generalsanierung mit einem Tag der offenen Tür eröffnet, zu dem 17.000 Salzburger*innen und internationale Gäste kamen.

Die damalige Abteilung für Bildende Künste, Kunst- und Werkpädagogik bat die Gäste, ihre Wünsche an das Mozarteum auf ein Blatt Papier zu schreiben und sich damit fotografieren zu lassen.

Team
Skip slider
Jump to slider start

General information

1) Self-conception / Legal basis

The Kunst-ARCHIV-Raum is the central archive of the Mozarteum University in the sense of § 3 Abs. 2 Z 3 Bundesarchivgesetz. The Art-ARCHIVE-Room documents the present and historical activities of the University Mozarteum and makes them publicly accessible. As a public institution, the Art ARCHIVE Room supports teaching, development of the arts and research through the  

  • long-term archiving of all documents accruing at the organizational units (in particular departments, institutes and administrative units) of the Mozarteum University Salzburg and its legal predecessors (including image and sound carriers, plans, printed matter, etc…), provided they are classified as archival.
  • Advising organizational units on the preservation of potential archival materials.  
  • Securing, appraising, and preserving archival materials from sources other than the University's organizational units (e.g., records of University employees or partner institutions).
  • Making archived holdings available for official, scholarly, artistic, and journalistic purposes.
  • Supporting or participating in the scientific and artistic evaluation and presentation of archival holdings in publications, exhibitions, and other.

The Kunst-ARCHIV-Raum maintains active contact with national and international professional associations.

2) Archival records

Records are considered in particular written documents, manuscripts, typescripts, correspondence, handwritten creative transcripts, sketches, files, deeds, account books, publications, registers, maps, plans, as well as visual, film and audio material, files or other information carriers in analog or digital form. Documents worthy of archiving are those that make essential activities and business processes comprehensible and are of historical, artistic, political or legal significance for the Mozarteum University Salzburg because of their content or because of the persons involved. Documents from private sources (e.g. estates) will be kept as long as they have been handed over to the Art ARCHIVE Room for safekeeping, have been classified as worthy of archiving by the archive or university management, and permanent archiving can be guaranteed.

3) Transfer of archival records

The organizational units of the Mozarteum University shall transfer all records that have been classified as being of archival value to the Kunst-ARCHIVRaum no later than 10 years after the records have been closed. The handing over is based on transfer lists, which are prepared by the offering unit according to the specifications of the Kunst-ARCHIV-Raum. Organizational units of the Mozarteum University, which take care of the custody of their archive material themselves by Rectorate decision, are obliged to name a responsible operator and to provide the Kunst-ARCHIV-Raum with a written overview of the existing documents as well as the conditions of use.

4) Use of the archive

The Kunst-ARCHIV-Raum is a reference archive. A consultation service is provided for the archive users. The offer of an online research is aimed at. The archive material can be used by direct inspection, oral or written requests to the Kunst-ARCHIV-Raum and request for reproductions (for a fee) from the Kunst-ARCHIV-Raum. Archival records are generally subject to an archival hold period of 30 years or 30 years after the death of the individual(s) involved except in the case of consent by the individual(s) involved. Blocking periods do not apply to archival records that are intended for publication or have already been published. The statutory provisions, in particular the Federal Archives Act, the Copyright Act and the Data Protection Act, must be complied with. The detailed terms of use are set out in the user regulations. 

Rektorat – Gesamtkollegium – Universitätskollegium – Senat – Universitätsbeirat – Gründungskonvent – Universitätsrat – Studiendekane – Studiendirektor*innen – Leiter*innen von Abteilungen, Instituten, Departments, der Internationalen Sommerakademie – Vorsitzende des AKG – Beauftragte des Rektorats

  • Ager Klaus, Gesamtkollegium, Rektor-Stellvertreter, Rektor
  • Ahr Henrik, Abteilungs/Departmentleiter
  • Andreas Sabine, Abteilungsleiterin
  • Angerer Hansjörg, Abteilungs/Instituts/Departmentleiter, Universitätskollegium, Senatsvorsitzender
  • Anglberger Albert, Abteilungs/Institutsleiter, Gesamtkollegium, Universitätskollegium
  • Arnold Ruedi, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Bauer Britta, Stellvertretende Senatsvorsitzende
  • Bauer Günther, Abteilungs/Institutsleiter, Gesamtkollegium, Rektor
  • Bauer Maximilian, Beauftragter
  • Baumann Daniela, Gründungskonvent
  • Baumeister-Haselbach Barbara, Abteilungs/Institutsleiterin, Gesamtkollegium
  • Baumgartlinger Margarita, Gesamtkollegium
  • Berend Uwe, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Bergmann Benjamin, Senat
  • Becker Arnold, Gesamtkollegium
  • Bernhard Eva Maria, Senat
  • Billmayer Franz, Beauftragter, Abteilungsleiter
  • Blaschke Christian, Senat
  • Blum Reinhard, Senat
  • Bornhöft Achim, Institutsleiter
  • Bresgen Cesar, Gesamtkollegium
  • Brandner Hugo, Senat
  • Buland Rainer, Institutsleiter
  • Brügge Joachim, Beauftragter, Abteilungs/Institutsleiter
  • Büchel Nikolaus, Universitätsbeirat
  • Christof Werner, Gesamtkollegium
  • Cortiel Natalie, Universitätskollegium
  • Crider Michèle, Senat
  • Czjzek Anton, Gesamtkollegium
  • Day-Salmon Shirley, Abteilungs/Institutsleiterin
  • Dawidowicz Anton, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • De Brito e Chunha Francisco, Gesamtkollegium
  • De Roo Manuel, Gründungskonvent, Senat
  • De Roo Elisabeth, Senat
  • Demmel Maria Luisa
  • De-Wit Adriaan, Abteilungs/Institutsleiter
  • Diaz Varas Mario, Beauftragter, Senat
  • Dobretsberger Barbara, Departmentleiterin, Gründungskonvent
  • Doppelbauer Friedrich, Gesamtkollegium, Rektor-Stellvertreter
  • Drcar Alexander, Departmentleiter
  • Ebr Michael, Gesamtkollegium
  • Engelhard Brigitte, Vizerektorin, Studiendirektorin
  • Engels Stefan, Gesamtkollegium
  • Effertz-Wolff Johannes, Gesamtkollegium
  • Eibenschütz Maria, Gesamtkollegium
  • Eisl Wolfgang, Vorsitzender des Universitätsbeirates
  • Exner Andreas, Gesamtkollegium
  • Flotzinger Rosemarie, Senat
  • Franz Roland, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Fraueneder Hildegard, Stellvertretende Senatsvorsitzende
  • Frieser Erika, Abteilungsleiterin, Gesamtkollegium
  • Frühstück Marianne, Universitätskollegium
  • Fontano Peter, Gesamtkollegium
  • Fürst Melanie, Senat
  • Gabbe Isabel, Departmentleiterin, Senat, Stellvertretende Studiendirektorin
  • Gallée Heinz Bruno, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Gasperl Gerald, Senat
  • Gellner Elisabeth Kathrin, Senat
  • Geise Jürgen, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Geistlinger Michael, Universitätsrat
  • Gfrerer Bernhard, Gesamtkollegium
  • Ghielmi Vittorio, Institutsleiter
  • Gililov Pavel, Senat
  • Gilow Alfred, Abteilungsleiter
  • Goller Christiane, Stellvertretende Vorsitzende des Universitätsrates
  • Grabowski Anne, Senat
  • Gratzer Wolfgang, Universitätskollegium, Beauftragter, Stellvertretender Vorsitzender Gründungskonvent, Vizerektor
  • Grünwald Jan Guido, Beauftragter
  • Greiml Andreas, Senat
  • Groethuysen Andreas, Departmentleiter
  • Grosskopf Paul, Senat
  • Gruber Gernot, Universitätsrat, Stellvertretender Vorsitzender des Universitätsrates
  • Grünewald Kurt, Universitätsbeirat
  • Gutjahr Elisabeth, Rektorin
  • Guttmann Wolfgang, Gesamtkollegium, Universitätskollegium
  • Gutzeit von Reinhart, Rektor
  • Gwiggner Bernhard, Senat
  • Haas Roland, Rektor
  • Hable Erik, Gesamtkollegium
  • Hagen Lukas, Institutsleiter, Vizerektor
  • Haitzmann Claudia, Beauftragte
  • Hartinger Albert, Abteilungs/Institutsleiter, Gesamtkollegium, Universitätskollegium, Gründungskonvent, Senat
  • Hausladen Lucia, 2. Stellvertretende Senatsvorsitzende
  • Heine Alois, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Hellsberg Clemens, Universitätsrat
  • Heim Christian, Senat
  • Heinzelmann Gudrun, Departmentleiterin, Vorsitzende des Arbeitskreises für Gleichbehandlungsfragen
  • Herbst Matthias, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Herburger Hubert, Gesamtkollegium
  • Herzl Harald, Abteilungs/Instituts/Departmentleiter, Senat
  • Hesse Horst-Peter, Institutsleiter, Gesamtkollegium, Universitätskollegium, Studiendekan
  • Heuberger Augustin, Universitätsbeirat
  • Heuer Thomas, Abteilungsleiter
  • Hochradner Thomas, Abteilungs/Departmentleiter
  • Hochstraate Lutz, Universitätsbeirat
  • Hoffmann Jakob, Senat
  • Holzer-Graf, Gesamtkollegium, Universitätskollegium, Studiendekan, Beauftragter, Rektor-Stellvertreter
  • Holzmair Wolfgang, Gründungskonvent, Leiter der Sommerakademie
  • Holzner Robert, Universitätskollegium, Beauftragter
  • Hoock Christine, Senat
  • Hope Eleanor, Universitätsrat
  • Hopfner Heiner, Studiendekan, Senat
  • Hornig Michael, Abteilungsleiter
  • Höhne Lina, Senat
  • Huber David, Senat
  • Hütter Brigitte, Vizerektorin, Interimistische Rektorin
  • Hüttinger Kurt, Abteilungs/Instituts/Departmentleiter, Gesamtkollegium, Vizerektor, Stellvertretender Senatsvorsitzender, Stellvertretender Studiendirektor
  • Jakob Martina, Senat
  • Jang In Suk, Senat
  • Jaruntowski von Frauke, Departmentleiterin
  • Jensen Arthur, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Jungmair Ulrike, Gesamtkollegium
  • Jüttner Gernot, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Kalcher Anna Maria, Senat
  • Kammerer Manfred, Senat, Bibliotheksdirektor
  • Kapplmüller Herbert, Abteilungs/Institutsleiter, Gesamtkollegium
  • Kaufmann Klaus, Abteilungs/Institutsleiter, Studiendekan, Senat
  • Keckeis Hermann, Senat
  • Kesselring Jürg, Universitätsrat
  • Kickinger Viktoria, Vorsitzende des Universitätsrates
  • Kienzl Hermann, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Klaus Gerold, Gesamtkollegium
  • Kleinpeter Dieter, Abteilungs/Institutsleiter
  • Klinda Stefan, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Knorr Edmund, Gesamtkollegium
  • Kostal Mario, Vizerektor, Studiendirektor, Interimistisches Rektorat
  • Krammer Friedrich, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Kraft Oliver, Gesamtkollegium, Universitätsbeirat
  • Krakauer Peter Maria, Abteilungsleiter
  • Kraschl Heinz, Rektoratsdirektor
  • Kraxberger Veronika, Senat
  • Krstic Pavle, Senat
  • Kuppelwieser Robert, Gesamtkollegium
  • Kusen Peter, Senat
  • Lamport Brian, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Lang Peter, Abteilungs/Institutsleiter, Gesamtkollegium, Leiter der Sommerakademie
  • Lange Bernd, Vizerektor
  • Langer Armin, Abteilungsleiter
  • Lassacher-Sandmeier Annemarie, Rektoratsdirektorin, Universitätsdirektorin
  • Lasser-Andratsch Nikolaus, Beauftragter
  • Lebeda Andreas, Gesamtkollegium
  • Leitner Ernst Ludwig, Abteilungs/Institutsleiter, Beauftragter, Gesamtkollegium, Senatsvorsitzender
  • Lepschy Christoph, Senatsvorsitzender
  • Liebermann Rolf, Leiter der Sommerakademie
  • Lindenbauer Christoph, Gesamtkollegium
  • Losert Martin, Beauftragter, Departmentleiter, Senat
  • Lucke Hannfried, Senat, Vizerektor, Leiter der Sommerakademie
  • Magometschnigg Heinrich, Stellvertretender Vorsitzender des Universitätsrates
  • Marx Erich, Stellvertretender Vorsitzender Universitätsrat
  • Mauser Siegfried, Abteilungs/Institutsleiter, Rektor
  • Mayr Josef, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Mayrhuber Werner, Gesamtkollegium
  • Metnitzer Johannes, Gesamtkollegium
  • Metzger Heribert, Universitätskollegium
  • Meyer Robert, Universitätsrat
  • Meyer-Kranixfeld Donata, Senat
  • Mitteregger Thomas, Senat
  • Morre Gabriel Mario, Senat
  • Moser Ingrid, Universitätsrat
  • Mullenbach Alexander, Senat, Leiter der Sommerakademie
  • Mumelter Martin, Institutsleiter, Stellvertretender Vorsitzender Gründungskonvent, Senat
  • Musial Helge, Instituts/Departmentleiter
  • Müller Florian, Vorsitzender des Arbeitskreises für Gleichbehandlungsfragen
  • Nassall Angela, Senat
  • Nekolny Helmut, Universitätskollegium
  • Niedermüller Elke, Senat
  • Niermeyer Amélie, Abteilungs/Departmentleiterin
  • Neuerer Gregor, Departmentleiter
  • Neumüller Kurt, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Nussbaumer-Eibensteiner Marlies, Senat, Vorsitzende des Arbeitskreises für Gleichbehandlungsfragen
  • Nykrin Rudolf, Abteilungs/Institutsleiter, Gesamtkollegium
  • Oberdanner Anneliese, Gesamtkollegium
  • Oberlinger Dorothee, Institutsleiterin, Senat
  • Oebelsberger Monika, Abteilungs/Instituts/Departmentleiterin, Senat
  • Ofenbauer Christian, Departmentleiter, Senat
  • Opelt Annabell, Senat
  • Paulmüller Alexander, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Pflanzl Robert H., Abteilungsleiter, Gesamtkollegium, Stellvertretender Vorsitzender des Universitätskollegiums, Studiendekan
  • Pillinger Wolfgang, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium, Universitätskollegium, Gründungskonvent
  • Pinto do Amaral Margarida, Abteilungs/Institutsleiterin, Gesamtkollegium, Universitätskollegium
  • Pirklbauer Gerhard, Universitätskollegium
  • Prischl Johannes, Abteilungs/Institutsleiter
  • Podgoreanu Florian, Senat
  • Posch Nikolaus, Gründungskonvent, Senat
  • Prasser Norbert, Abteilungs/Institutsleiter, Gesamtkollegium
  • Prestel Kurt, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Pühringer Alexander, Gesamtkollegium
  • Radel Peter, Universitätsrat
  • Raninger Walter, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Rainer Werner, Gesamtkollegium, Bibliotheksdirektor
  • Redik Wolfgang, Institutsleiter
  • Reginbogin Kurt, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Regner Hermann, Abteilungs/Institutsleiter, Gesamtkollegium
  • Revers Lucy, Senat
  • Reyer Tina Marion, Senat
  • Reiter Christine, Gesamtkollegium
  • Riccabona Norbert, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Richter Ursula, Universitätskollegium
  • Richter-Herf Franz, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium, Rektor
  • Riebl Thomas, Senat
  • Rieder Emil, Abteilungs/Institutsleiter, Gesamtkollegium
  • Riedmann Peter, Universitätskollegium
  • Riss Walter, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Rohmann Imre, Senat
  • Roczek Paul, Abteilungs/Institutsleiter, Gesamtkollegium, Universitätskollegium, Beauftragter, Rektor-Stellvertreter, Leiter der Sommerakademie, Senat
  • Rohrmoser Rupert, Gesamtkollegium
  • Rollig Stella, Universitätsrat
  • Roscher Wolfgang, Abteilungs/Institutsleiter, Gesamtkollegium, Rektor
  • Ruschkowski André, Institutsleiter
  • Ruzicka Peter, Universitätsbeirat
  • Sahler Gernot, Departmentleiter, Stellvertretender Senatsvorsitzender
  • Salvenmoser Norbert, Abteilungs/Institutsleiter
  • Schallhart Helga, Gesamtkollegium
  • Scharinger Helmut, Senat
  • Schilhawsky Paul, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium, Rektor, Leiter der Sommerakademie
  • Schmid Benjamin, Senat, Beauftragter
  • Schmidt Peter, Beauftragter
  • Schmirl Elisabeth, Beauftragte
  • Schlee Thomas Daniel, Universitätsrat
  • Schopper Angelika, Universitätskollegium
  • Schöttle Rupert, Universitätsbeirat
  • Schuchter-Sagara Akiko, Vorsitzendes des Arbeitskreises für Gleichbehandlungsfragen
  • Schreiner Helmut, Vorsitzender des Universitätsbeirates
  • Schwaighofer Gerbert, Vorsitzender des Universitätsrats
  • Schwarz Gerald, Gesamtkollegium
  • Schwarzbauer Michaela, Institutsleiterin, Vorsitzende des Arbeitskreises für Gleichbehandlungsfragen, Senat
  • Schweiger Jan, Senat
  • Seidel Matthias, Abteilungs/Institutsleiter, Gesamtkollegium, Universitätskollegium, Vorsitzender des Gründungskonvents, Senatsvorsitzender, Vizerektor, Studiendirektor
  • Seifried Reinhard, Gründungskonvent
  • Seywald Michael, Universitätsbeirat
  • Sindinger-Leben Brigitte, Universitätskollegium
  • Skov Susanne, Senat
  • Sluga Stefan, Senat
  • Sobotka Elisabeth, Stellvertretende Vorsitzende des Universitätsrats
  • Sonn Peter, Gesamtkollegium
  • Springer Georg, Universitätsrat
  • Spruzina Rainmund, Rektoratsdirektor
  • Stadler Miriam, Senat
  • Steinschaden Bruno, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Steinschaden Georg, Institutsleiter
  • Steinkogler-Wurzinger Gertraud, Institutsleiterin, Universitätskollegium, Beauftragte, Vizerektorin, Vorsitzendes des Arbeitskreises für Gleichbehandlungsfragen, Senatsvorsitzende
  • Stejskal Herbert, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium, Universitätskollegium, Gründungskonvent
  • Stibi Sonja, Abteilungs/Institutsleiterin
  • Stock Martina, Senat
  • Stojkovic Milan, Senat
  • Strobl Andrea, Gesamtkollegium
  • Sulz Josef, Abteilungs/Institutsleiter, Gesamtkollegium
  • Tenta Hilde, Gesamtkollegium
  • Terfloth Beate, Departmentleiterin, Senat
  • Thomasson John, Senat
  • Tomasi Markus, Universitätsbeirat
  • Trabusch Markus, Abteilungs/Institutsleiter
  • Troller Urs, Universitätskollegium, Senat
  • Tukiainen Pauliina, Senat
  • Turkovic Milan, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Udl Andreas, Gesamtkollegium
  • Ullrich Peter, Universitätskollegium
  • Unterberger Friedrich, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Urban Friedrich, Vorsitzender des Universitätsrats
  • Urthaler Agnes, Senat
  • Valentin Bernd, Departmentleiter
  • Valiengo Dario, Senat
  • Vavrovsky Ludwig, Vorsitzender des Universitätsrates
  • Vierlinger Thomas, Gesamtkollegium
  • Vent Helmi, Abteilungs/Institutsleiterin, Gesamtkollegium
  • Volbers Maximilian, Senat
  • Wagner Axel, Universitätsbeirat
  • Wagner Karl, Abteilungs/Institutsleiter, Gesamtkollegium, Universitätskollegium
  • Wagner Nike, Universitätsrat
  • Wagner Robert, Rektor, Leiter der Sommerakademie
  • Wallner Franziska, Senat
  • Wallner Leo, Universitätsbeirat
  • Wallnig Josef, Abteilungs-/Institutsleiter, Gesamtkollegium, Rektor-Stellvertreter, Senat
  • Walter Heinz, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Weber Andreas, Beauftragter, Institutsleiter, Senat
  • Wedl-Wilson Sarah, Vizerektorin, Interimistisches Rektorat
  • Weiermann Stefan, Beauftragter, Senat
  • Weiermann Peter, Universitätsbeirat
  • Weigl Georg, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Weilguny Albert, Universitätskollegium
  • Weinberger Anastasia, Vizerektorin
  • Widmer Manuela, Abteilungs/Institutsleiterin, Vorsitzende des Universitätskollegiums
  • Wilke Elisabeth, Abteilungs/Departmentleiterin, Stellvertretende Senatsvorsitzende
  • Willemse Christiaan, Senat
  • Wieblitz Ernst, Gesamtkollegium
  • Wiesmüller Heinrich, Universitätsbeirat
  • Wimberger Gerhard, Stellvertretender Vorsitzender des Universitätsbeirates
  • Wimmer Eduard, Gesamtkollegium
  • Wimmer Johannes, Universitätskollegium
  • Wincor Wolfram, Gesamtkollegium
  • Winklehner Brigitte, Universitätsrat
  • Wünnenberg Helmuth, Abteilungsleiter, Gesamtkollegium
  • Zaunschirm Franz, Universitätskollegium, Studiendirektor, Senat
  • Zehetmair Helmut, Abteilungs/Institutsleiter
  • Zierhofer Thomas, Gesamtkollegium
  • Zimmermann Udo, Universitätsbeirat

The following can be viewed in the archive on request:

  • Annual reports from 1880/81 to 2000/01
  • Event programs as of 2013

1) Procedure and duty of care

The use of the archive material can take place through direct inspection, oral or written inquiries and requests for reproductions (for a fee) at the Kunst-ARCHIV-Raum. The user must sign the user's book at each visit. the archive material is to be treated with the utmost care. In particular, it is not permitted to add notes, lines or signs to the archive material, to copy it or to alter it by any other means. No change may be made in the order and arrangement of the archival materials. Any disturbances in the order or other discrepancies, as well as any damage or missing parts found, shall be brought to the immediate attention of the supervisor.  When publishing contents or reproductions of the archive material, a complete citation of origin and source: "Kunst-ARCHIV-Raum/Universität Mozarteum Salzburg" must be given. In the event of publication, the Kunst-ARCHIV-Raum of the Mozarteum University shall be provided free of charge with a specimen copy of works written using archival materials of the Mozarteum University; this also applies to approved diploma and master's theses, dissertations and post-doctoral theses, even if they have not yet been published.

2) Protection periods

The archival records are released for inspection after expiration of the legal protection period of 30 years (§ 8 Abs.1 Bundesarchivgesetz). The date of the last processing marks the beginning of this protection period.  Personal files (e.g. personnel files, minutes of meetings, disciplinary files, etc.) are made available with the written consent of the persons concerned or 50 years after the last processing operation. The publication of personal data in works (publications) is only permitted ten years after the death of the person concerned or the demise of the legal entity. If the year of death is unknown, this protection period ends 110 years after the birth of the person concerned (Section 11 (1) of the Federal Archives Act). A reduction of the protection period can only be granted in special cases within the framework of the legal possibilities (§ 8 para. 4 and 5 Federal Archives Act) and after review by the archive management.

3) Reproductions

The production of reproductions, printouts or electronic copies from data holdings of the Kunst-ARCHIV-Raum requires a written agreement with the Kunst-ARCHIV-Raum. The exploitation rights of reproductions remain with the Mozarteum University Salzburg.

4) Liability

Users are liable for all damages caused by their fault to the archival materials of the Mozarteum University or to the rights of third parties in connection with the use of archival materials. The user bears sole responsibility for safeguarding the rights relevant to publication, in particular copyright and data protection rights. The Mozarteum University shall not be liable for any damage to the property of archive users or for any damage to health in connection with the use of archive material of the Mozarteum University.

5) Tariffs

Subject to other written agreements with the management of the Art ARCHIVE Room, the following tariffs apply:  

  • Use of reproductions in publications (per reproduction):
    Edition up to 2.000: Euro 20.-
    Edition up to 10.000: Euro 40.-
    Edition over 10.000: Euro 80.-
  • Use of reproductions on the Internet (oro reproduction):
    Week: Euro 20.-
    1 month: Euro 40.-
    from 1 year: Euro 100.-  
  • Use of reproductions in exhibitions (per reproduction):
    egional exhibition: Euro 5,-
    (Inter-)national exhibition: Euro 15,-
    Touring or permanent exhibition: Euro 20,-
  • Quantity discount
    from 10 reproductions: 25%
    from 50 reproductions: 50%

The use of reproductions in unpublished publications such as bachelor, master and diploma theses, dissertations and post-doctoral theses is free of charge.

The use of reproductions (scans) for personal use is free of charge.

University employees and persons commissioned by the university may be exempted from the above rates.