Vortrag
Online-Vortrag: Beethoven X: Es könnte sein (It could be…)
Mark Gotham
29.04.2021|18:00
event gallery
Eine Veranstaltung von: Wissenschaft und Kunst - Zusammenarbeit mit der Univ. Salzburg
Idee und Leitung:
Arne Bathke, Katarzyna Grebosz-Haring, Martin Losert

Meeting Information:
Meeting Link: https://uni-salzburg.webex.com/uni-salzburg/j.php?MTID=ma0bf4bcc279b5ae4dc764c92320f7a42
Meeting number (access code): 121 727 3171
Meeting password: K2niUSgUt82

Nähere Informationen unter: www.w-k.sbg.ac.at

Dieser Vortrag findet im Rahmen der Vortragsreihe „Musik & Mathematik“, veranstaltet vom Kooperationsschwerpunkt Wissenschaft & Kunst – Programmbereich (Inter)Mediation – zusammen mit dem Fachbereich Mathematik der Universität Salzburg, statt.
Dieser Vortrag findet im Rahmen der Vortragsreihe Musik & Mathematik statt, die sich mit den interdisziplinären Ansätzen und Perspektiven zwischen Musik und Mathematik beschäftigt. Die Durchführung und Gestaltung erfolgt gemeinsam mit internationalen Expert*innen aus den Bereichen Mathematik, Statistik, Computerwissenschaften, Komposition und Musikforschung und eröffnet Einblicke in die aktuellen Forschungen und Entwicklungen in den Grenzbereichen zwischen den Wissenschaftssparten. Die jeweiligen Vorträge sind auch Teil einer disziplinübergreifenden Lehrveranstaltung, in der an den Schnittstellen der Disziplinen jeweils Themen aus dem Forschungsumfeld der eingeladenen Vortragenden diskutiert werden.

2020 saw the 250th anniversary of Beethoven’s birth. Among the many celebrations taking place, one that captured the imagination of the international public and press was a project initiated and funded by Deutsche Telekom to create a realization of Beethoven’s fragmentary sketches for a 10th symphony using machine learning. This project brought together a team of music and computer science experts (including the present author) to make all the necessary musicological and computational decisions about how to take on this intriguing task.

This talk will go through some key decisions in each constituent part of that process, including: making sense of Beethoven’s scant and fragmentary plans for this work, converting those ideas into a machine-readable format, identifying suitable music generation tasks (extending a sketched melody, adding an accompaniment … ), identifying and sourcing suitable training materials for each task (depending on the mature of the musical materials), and the curatorial decision-making process over which generations to use. We cast this as a possible prototype for future human-machine interactions – harnessing the processing powers now available to us, while giving human author(s) the final say. Additionally, we also portray this as not so dissimilar from traditional (non-computational) methods of composing which similarly involve the processing of options (informed by a large corpus of prior musical work) and the judicious selection thereof.

Mark Gotham is composer and computational music-theorist. He is a Wissenschaftlicher Mitarbeiter at the Universität des Saarlandes and director of the non-profit for expanding access: fourscoreandmore.org
Kontakt:
ingeborg.schrems@sbg.ac.at oder +43 662 8044 2380
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