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16th Biennial International Conference on Baroque Music
9–13 July 2014

About the Conference



University Mozarteum offers over 40 artistic and pedagogic courses in the fields of music, the performing and visual arts. About 1.600 young artists from all over the world experience comprehensive training on numerous instruments, in composition, conducting, singing, acting and music-theatre-acting, stage-directing, stage design, music and dance education, art and craft education as well as in music pedagogics, theory and musicology.
The history of University Mozarteum goes back to the year 1841 and is characterised by the work and teaching of outstanding personalities such as Bernhard Paumgartner, Clemens Krauss, Paul Hindemith, Nikolaus Harnoncourt, Carl Orff and Sándor Végh. Today 500 lecturers, many of whom are internationally renowned artists and teachers, pass on their knowledge and their art, thus making the university a place of lively intellectual exchange and dialogue.
University Mozarteum fosters international relations with associated music- and art-academies by means of an international exchange of lecturers and students, scholarship programmes, exchange concerts and mutual projects. Students and lecturers engage in joint artistic activities as an integral part of the course programme. They perform in public in concerts, plays, dance-performances and opera productions as well as in creation of exhibitions, thereby enriching cultural life in Salzburg. Besides encouraging intensive studies in an inspiring environment, networks are created for later professional careers.

Die Universität Mozarteum bietet über 40 künstlerische und pädagogische Studienrichtungen aus den Bereichen Musik, Darstellende und Bildende Kunst an. An die 1.600 junge Künstlerinnen und Künstler aus aller Welt erfahren hier eine umfassende Ausbildung in zahlreichen Instrumentalfächern, in Komposition, Dirigieren, Gesang, Musiktheater, Schauspiel, Regie, Bühnenbild, Musik- und Tanzpädagogik, Kunst- und Werkpädagogik sowie in Musikpädagogik und Musikwissenschaft.
Die Geschichte des Mozarteums reicht bis ins Jahr 1841 zurück und wurde von herausragenden Persönlichkeiten wie Bernhard Paumgartner, Clemens Krauss, Paul Hindemith, Carl Orff, Nikolaus Harnoncourt und Sándor Végh geprägt. 500 Lehrende, viele davon international bekannte KünstlerInnen und Künstler, PädagogInnen und Pädagogen, geben heute ihr Wissen und ihre Kunst weiter und erfüllen die Universität mit lebendiger Auseinandersetzung.
Die Universität Mozarteum Salzburg nimmt als künstlerisches, pädagogisches und wissenschaftliches Zentrum gleichermaßen regionale und internationale Aufgaben wahr. Im internationalen Austausch von Lehrenden und Studierenden, Stipendienprogrammen, Austauschkonzerten und gemeinsamen Projekten pflegt das Mozarteum weltweite Beziehungen zu befreundeten Musik- und Kunsthochschulen.



The University of Music and Dramatic Arts Mozarteum is pleased to host the 16th Biennial International Conference on Baroque Music in 2014.


The Organizing committee

The Programme committee
  • Dr. Claudio Bacciagaluppi (Université de Fribourg)
  • Dr. Valeria De Lucca (University of Southampton)
  • Dr. Norbert Dubowy (Universität Bayreuth)
  • Dr. Tassilo Erhardt (Hope University, Liverpool)
  • Dr. Elisabeth Fritz-Hilscher (Österreichische Akademie der Wissenschaften, Wien)
  • Dr. Thomas Hochradner (Universität Mozarteum Salzburg)
  • Dr. Kordula Knaus (Karl-Franzens-Universität Graz)
  • Dr. Peter Maria Krakauer (Universität Mozarteum Salzburg)
  • Dr. Raphaëlle Legrand (Université de Paris-Sorbonne)
  • Dr. Robert Rawson (Christchurch College, Canterbury)



Short message of greeting by Prof. Reinhart von Gutzeit, Rektor of the University of Music and Dramatic Arts Mozarteum Salzburg

fotoThe University of Music and Dramatic Arts Mozarteum is extraordinarily pleased to host the 16th Biennial International Conference on Baroque Music. Of course, this conference will have a special place in Salzburg and at our institution! In 2014 – with the conference taking place in German speaking countries for the first time – the participants will be welcomed in a modern building close to Mirabell Gardens, neighbouring the Baroque centre of Salzburg. It is a proximity we feel obliged to: The foundation of an Institute for Early Music has initiated a prospective dialogue with an artistic creativeness that has left its mark on the town during the early Modern Times in a period of economic and cultural flourishing. This will now be enriched with manifold scientific impulses brought about by the International Conference on Baroque Music that will flow and open into the ensuing Week of Early Music of the International Summer Academy, and for sure also into future lectures and studies at Mozarteum University.

Die Vergabe der 16th Biennial International Conference on Baroque Music an die Universität Mozarteum haben wir mit großer Freude zur Kenntnis genommen. Ja, diese Konferenz passt nach Salzburg und an unser Haus! Wenn sie 2014 zum ersten Mal im deutschsprachigen Raum stattfindet, werden die Teilnehmerinnen und Teilnehmer in einem modernen Gebäude tagen, das unmittelbar neben dem Mirabellgarten und damit nächst dem barocken Salzburg gelegen ist. Eine Nähe, die verpflichtet: Mit der Gründung eines Instituts für Alte Musik hat die Universität ein Zeichen für die Auseinandersetzung mit jener künstlerischen Kreativität gesetzt, die der Stadt während ihrer wirtschaftlichen und kulturellen Blüte, in der frühen Neuzeit einen Stempel aufdrückte. Dem werden sich nun mit der International Conference on Baroque Music vielfältige wissenschaftliche Impulse hinzu gesellen, einfließen in die anschließende Woche für Alte Musik der Internationalen Sommerakademie und gewiss auch in künftige Lehre und Forschung an der Universität Mozarteum.


Short message of greeting by Prof. Dorothee Oberlinger, head of the Institute for Early Music

fotoI will be delighted to welcome the participants of the 16th Biennial International Conference on Baroque Music at University Mozarteum Salzburg in 2014.
The town in which Heinrich Ignaz Franz Biber, Georg Muffat, Leopold and Wolfgang Amadeus Mozart worked, bears a long tradition of historically informed performance practice. The University Mozarteum as well as, and especially its Institute for Early Music are concerned to preserve the heritage of the Baroque Salzburg in theory and practice and to make it come alive.
Nikolaus Harnoncourt gave lectures on historical performance practice at University Mozarteum for about twenty years up to the 1990s. Today, after establishing new professorships for historical instruments and due to advanced master curricula, early music has got an important rank within the academic teaching.
The Conference on Baroque Music will certainly give a fresh impetus to the lecturers and students at the Institute of Early Music! Furthermore we are gladly looking forward to the opportunity of taking place in the Conference programme with a musical sample giving evidence of our studies.

Ich freue mich sehr, die Teilnehmer der 16th Biennial International Conference on Baroque Music 2014 an der Universität Mozarteum Salzburg begrüßen zu dürfen.
In der Stadt, wo seinerzeit ein Heinrich Ignaz Franz Biber, Georg Muffat, Leopold und Wolfgang Amadeus Mozart wirkten, hat die historisch informierte Aufführungspraxis eine große Tradition. Der Universität Mozarteum und dem dort beheimateten Institut für Alte Musik ist es ein großes Anliegen, das Erbe der Barockstadt in Theorie und Praxis zu bewahren und lebendig zu machen.
Nikolaus Harnoncourt lehrte 20 Jahre bis in die 90er Jahre des 20. Jahrhunderts an unserem Haus das Fach Historische Aufführungspraxis. Heute hat durch die Schaffung neuer Professuren für historische Instrumente und die Einrichtung neuer Masterstudiengänge Alte Musik einen wichtigen Stellenwert am Mozarteum erlangt.
Für Lehrende und Studierende unseres Instituts für Alte Musik wird die Conference on Baroque Music sicherlich weiterführende und inspirierende Impulse setzen! Auch freuen wir uns jetzt schon darauf, mit einem Konzert im Rahmen der Konferenz eine musikalische Kostprobe unserer Arbeit geben zu können

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The 17th Biennial International Conference on Baroque Music will be hosted by Canterbury Christ Church University (UK).

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